Ballet Vlaanderen - Futur Proche
Filip van Roe

Opera Ballet Vlaanderen

Tempus Fugit / FUTUR PROCHE
di 21 mrt / 20:15 - 22:40
di 21 mrt ’23
20:15 - 22:40
  • di 21 mrt ’23
    20:15 - 22:40
    Danstheater
    Geweest

In de double bill 'Tempus Fugit / FUTUR PROCHE is een speciale rol weggelegd voor de live muziek. In ‘Tempus Fugit’ van Johan Inger gaat dat om delen van een bewerking van Vioolpartita nr. 2 van Bach en bij Jan Martens worden zeven hedendaagse clavecimbelstukken ingezet. 

‘Tempus Fugit’ is een stemmig, haast weemoedig stuk en ‘FUTUR PROCHE’ knalt van het toneel af. De twee werken, die zo haaks op elkaar staan qua ideeën, aanpak en esthetiek gaan toch goed samen, vooral als je de ervaring nog eens laat bezinken en er de tijd voor neemt. 

FUTUR PROCHE was een van de grote successen op het Festival d'Avignon van 2022, waar die in première ging.

Jan Martens fascineert en verontrust

Le Monde

Tempus Fugit over het verstrijken van de tijd

Ballet Vlaanderen danst op een kaal podium dat letterlijk wordt opgefleurd door een regen van metalen bloemen. De bloemen blijven op hun steeltjes netjes in de vloer steken. De dansers wervelen er in kleurige kostuums tussendoor en verbeelden de voortdurende aantrekkings- en afstotingskracht tussen twee of meerdere mensen. Ze tonen hoe essentieel het ‘op elkaar steunen’ in het leven is. 

Tempus fugit is Latijn voor ‘de tijd vliegt’ en dan in een melancholieke betekenis. De Zweedse choreograaf Johan Inger brengt een verhaal in beeld over de menselijke worsteling met de tijd, verdriet en rouw. Twee geliefden kunnen elkaar niet loslaten, de ene wil verder en de andere blikt nostalgisch terug naar wat geweest is. De vrouw wil een punt zetten achter de relatie en de man wil haar nog niet opgeven. Een voorstelling over verlies dus. De muziek van Bach geeft dit verhaal van afscheid nemen een extra dimensie en het thema is voor iedereen herkenbaar. Met veel gevoel voor inleving zetten de dansers deze prachtige choreografie neer, stijlvol belicht en minimalistisch geënsceneerd. 

De invloed van zijn ‘artistieke vaders’ Mats Ek en Jiří Kylián is duidelijk te zien in deze vloeiende choreografie. En dat alles op de louterende en intieme muziek van Johann Sebastian Bach, live gespeeld door de uitmuntende concertpianiste Albina Skvirskaya.

FUTUR PROCHE: kicken op verkwikkende klavecimbelmuziek

Wie Frans gehad heeft op school  zal zich Le Futur Proche herinneren. De nabije toekomende tijd (de trein staat op het punt te vertrekken). In de voorstelling FUTUR PROCHE schetst Jan Martens verschillende scenario’s voor die nakende toekomst: sombere, vrolijke en beklemmende.

Na twee eerdere succesproducties vindt Martens inspiratie in verrassend, hedendaags repertoire voor het eeuwenoude klavecimbel. Hoewel dat instrument een wat stoffig imago heeft, toont hij aan dat dit instrument vol subtiele klankschakeringen ongelooflijke mogelijkheden biedt voor een choreografie. Hij speelt graag met het razendsnel of sensueel traag monteren van eenvoudige, dagelijkse bewegingen en laat zich ook inspireren door parkwandelaars die flirten, huppelen of slenteren.

Jan Martens zet de Poolse klaveciniste Goska Isphording in het midden van een meterslange parkbank op het toneel. Zijn dansers druppelen één voor één binnen en chillen wat met elkaar, het is een kleurrijke, ontspannen groep jonge mensen. Wanneer de muziek start, wordt bijna elke noot omgezet in beweging, de dansers worden als het ware meegezogen in de muziek. De hele voorstelling drijft Isphording met haar razendsnelle vingers haar instrument tot het uiterste met machtige ritmische muziekgolven tot resultaat. Op dit ritmische feestje is er veel arm- en handbeweging te zien en er wordt zelfs in de maat gemarcheerd. De dansers tollen om hun as, maken freestyle moves en splitsen zich in twee groepen om in een lange ketting een wilde rondedans te doen, die rond de parkbank beweegt. Het slot van het stuk is letterlijk een zuiveringsritueel met water en voorspellende projectiebeelden. Uiteindelijk volgt vanuit een slow motion situatie weer een terugkeer naar een ritmische cadans tot het licht dooft.

De pers over Tempus Fugit / FUTUR PROCHE

Jan Martens fascineert en verontrust
- Le Monde

Een choreografische storm van ongekende nauwgezetheid en delicatesse
- Radio France

Het is een voorstelling die schippert tussen chaos en harmonie, tussen intiem en magalomaan, tussen klassiek en hedendaags....
- De Morgen

Eindelijk de grote terugkeer van de Vlamingen
- Libération

De dansvoorstelling FUTUR PROCHE was afgelopen zomer een hoogtepunt van het prestigieuze theaterfestival in Avignon. Virtuoos begeleid door klavecimbelspeelster Goska Isphording onderzoeken choreograaf Jan Martens en de dansers van Opera Ballet Vlaanderen thema’s als identiteit en samenwerking.
- Het Parool

Lees hier de recensie uit Het Parool

 

Gratis inleiding
Voorafgaand aan de voorstelling, om 19.30 uur, kun je op vertoon van je voorstellingsticket de inleiding bijwonen. De inleiding is gratis en vol = vol. 

Credits

TEMPUS FUGIT

Compositie : Johann Sebastian Bach (1685-1750) Ferruccio Busoni (1866-1924)
Première: Basel, 26 september 2013
Choreografie, decor en kostuumontwerp: Johan Inger
Lichtontwerp: Peter Lundin
Oorspronkelijke productie: Ballett Basel
Piano: Albina Skvirskaya 

FUTUR PROCHE

Compositie: Dan Locklair, Erkki Salmenhaara, Peteris Vasks, Anna S. Þorvaldsdóttir, Janco Verduin, Graciane Finzi, Aleksandra Gryka
Première: Cour d’honneur, Festival d’Avignon, 19 juli 2022
Choreografie: Jan Martens
Decor: Joris van Oosterwijk
Lichtontwerp: Elke Verachtert
Kostuumontwerp: Joris van Oosterwijk en Jan Martens
Dramaturgie: TomSwaak
Repetitor: Tara Jade Samaya
Muziek: klaveciniste Goska Isphording

Deze voorstelling is te zien dankzij het Fonds Internationale Dans (FIND). Amare, Holland Dance Festival en Nederlands Dans Theater bundelen in dit fonds hun krachten met als doel spraakmakende internationale dansproducties in Amare te presenteren en Den Haag als de dansstad van Nederland te profileren.