Kontakthof - Echoes of ’78 is een nieuw werk van danseres en choreograaf Meryl Tankard. Het is gebaseerd op Pina Bausch’ legendarische Kontakthof uit 1978, een van de belangrijkste stukken uit het repertoire van Bausch (1940-2009). Nu, 45 jaar later, heeft Tankard een nieuwe interpretatie van dit iconische stuk gecreëerd met een deel van oorspronkelijke cast uit 1978.
Kontakthof - Echoes of ‘78 is een productie van Sadler's Wells, Pina Bausch Foundation en Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Amare is de trotse coproducent. De voorstelling ging eind november 2024 in première in Opernhaus Wuppertal. De voorstellingen in Amare Den Haag zijn de eerstvolgende.
Belangrijk werk uit Bausch' oeuvre
Kontakthof uit 1978 is een van de belangrijkste stukken uit het repertoire van Pina Bausch. Ze creëerde het in een periode waarin haar Tanztheater Wuppertal internationaal bekend begon te worden. Tijdens het maken van de oorspronkelijke productie sprak Pina Bausch vaak over de wens om de originele cast op latere leeftijd dezelfde choreografie te zien dansen. Nu, 45 jaar later, heeft danser en choreograaf Meryl Tankard, die in 1978 een van de hoofdrollen vertolkte en nu weer, dit daadwerkelijk gedaan.
Originele dansers keren terug in hun rol
Negen van de originele dansers keren terug naar hun rollen in het oorspronkelijke decor en met de originele muziek. Kontakthof - Echoes of ’78 integreert projecties van archiefbeelden van hun uitvoeringen als jonge dansers en van de dansers die niet langer op het podium aanwezig zijn. Door de projecties van de oude zwart/wit beelden krijgen we een bijzonder inkijkje in heden en verleden. Dit kan herkenbaar zijn, melancholiek stemmen, ontroeren en soms erg grappig zijn.
Het toneelbeeld is het originele ontwerp van scenograaf Rolf Borzik, die in 1980 overleed. Hij situeerde Kontakthof in een feestzaal met een piepklein podium en wat stoelen aan de kant. Een plek waar men elkaar treft, contact maakt, danst, en elkaars gevoelens peilt. De muziek bestaat uit vooroorlogse schlagers, vol liefdesverlangen en melancholie.
Meryl Tankard, idee, regie en een van de dansers in Kontakthof Echoes '78
"Toen ik opnamen van de première in '78 bekeek, werd ik getroffen door de eenvoudige, maar krachtige en tijdloze kwaliteit van de beelden die Rolf Borzik vastlegde. Dit zette me aan het denken over hoe ik dit project moest benaderen. Vijfenveertig jaar later zijn we ouder, een aantal van de oorspronkelijke castleden is helaas niet meer bij ons, en er zijn beperkingen aan wat we fysiek kunnen doen. Maar precies daar ligt de uitdaging en de interesse. In plaats van onze dierbare vrienden te vervangen, wil ik dat hun afwezigheid voelbaar is. We spelen en dansen met projecties van onze jongere zelf, waarbij we het archiefmateriaal gebruiken om deze echo’s van '78 naar voren te brengen. Kontakthof heeft een blijvende relevantie, zoals zoveel van Pina's werken. Het is een eer om terug te keren naar dit iconische werk."
Meryl Tankard