Arcadiana
Elisabeth Hetherington & ADAM Quartet
zo 16 mrt / 16:00 / Nieuwe Kerk
Programma:
Thomas Adès I. Venezia notturna, uit: Arcadiana
Giulio Caccini Amarilli mia bella
Luzzasco Luzzaschi Ch’io non t’ami
Claudio Monteverdi Quel sguardo
Thomas Adès II. Das klinget so herrlich, das klinget so schön, uit: Arcadiana
Cipriano De Rore Ancor che col partire
Giulio Caccini Dalla porta d’oriente
Thomas Adès III. Auf dem Wasser zu singen, uit: Arcadiana
Franz Schubert Auf dem Wasser zu singen
Franz Schubert Heiss mich nicht reden So laßt mich scheinen, uit: Mignon lieder
Thomas Adès IV. Et... (tango mortale), uit: Arcadiana
Cecilia Livingston Two dreams
Thomas Adès V. l’Embarquement, uit: Arcadiana
Thomas Adès VI. O Albion, uit: Arcadiana
Traditioneel Iers She moved through the fair
Henry Purcell Fairest Isle
Thomas Adès VII. Lethe, uit: Arcadiana
Orlando Lasso Musica dei domino
Programmatoelichting:
Elisabeth Hetherington en ADAM Quartet bezingen de nostalgie en zoeken naar een verloren ideaal met muziek van Di Lasso, Luzzaschi, Schubert en Adès. In dit programma - een ontmoeting tussen oud en nieuw - staan liefde, verlies en de vergankelijkheid van het idyllische centraal. Elke componist toont een eigen perspectief op de vergankelijkheid en de schoonheid van het leven.
De werken van Orlando di Lasso en Luzzasco Luzzaschi zijn doorspekt met de bitterzoete ervaring van liefde en het verlangen naar iets dat net buiten bereik ligt. Schubert, de romanticus pur sang, vult dit aan met muziek die zingt van het verlangen en de eeuwige zoektocht naar een paradijs dat alleen in dromen bestaat. Ades’ Arcadiana voor strijkkwartet is vervlochten met deze liederen en madrigalen. De korte delen verwijzen in hun klanklandschappen naar het mythische Arcadië, een plek van eeuwige schoonheid en rust, die alleen in herinnering lijkt te bestaan. Elk deel roept een vervlogen wereld op, vol heimwee naar wat verloren is of nooit bestaan heeft. Een reis door Arcadiana - een plaats die misschien slechts een illusie is, maar die ons blijft inspireren en ontroeren.
Over Arcadiana van Thomas Adès
Vanavond staat onder meer Arcadiana van de Britse componist Thomas Adès op de lessenaar. Het werk uit 1994, oorspronkelijk geschreven voor strijkorkest, is een van Adès' belangrijkste vroege werken en wordt vaak geprezen om de verfijning van zijn klankwereld. Arcadiana is geïnspireerd door de ideeën van het verloren paradijs en het mythische Arcadië, een plek van onschuld en harmonie. De muziek is zowel lyrisch als avontuurlijk, met een verfijnde, kleurrijke orkestratie die Adès' vaardigheid in het creëren van dynamische en gelaagde texturen laat zien.
Het werk bestaat uit verschillende bewegingen die elkaar op subtiele wijze afwisselen, van lyrische, dromerige passages tot meer ritmische en speelse momenten. Adès maakt gebruik van complexe harmonieën en ongewone klankeffecten om een sfeer van mysterie en transformatie te creëren. Arcadiana wordt vaak beschouwd als een belangrijk voorbeeld van de hedendaagse muziek die tegelijkertijd toegankelijk en vernieuwend is. Het toont Adès’ talent voor het combineren van tradities uit de klassieke muziek met moderne technieken.
Over het ADAM Quartet
Met een frisse blik zoekt het ADAM Quartet naar manieren om haar eigen licht te laten schijnen op het strijkkwartet en daarbij trouw te blijven aan de essentie van het genre. Het kwartet speelde de afgelopen jaren op de grote Nederlandse podia en festivals, zoals Het Concertgebouw, Tivoli Vredenburg, Strijkkwartet Biënnale Amsterdam, Birds of Paradise Festival, Stift Festival, Klassifest, Down the Rabbit Hole, Schiermonnikoog Festival en het Storioni Festival. Komend seizoen zal het ADAM Quartet optreden in de Verenigde Staten, Ierland, Engeland, Polen en Nederland. Naast het spelen van het traditionele strijkkwartet repertoire werkt het kwartet graag samen met hedendaagse componisten en brengt op deze manier vele nieuwe werken in première. Zo componeerden onder meer Kika Sprangers, Camiel Jansen en Vinthya Perinpanathan muziek voor het kwartet. Het eigentijdse perspectief van het ADAM Quartet zorgt ook voor samenwerkingen met andere muziekstijlen en disciplines. Zo werkten zij bijvoorbeeld samen met de IJslandse pop zangeres Laufey en danscollectief ISH. Het ADAM Quartet kreeg masterclasses van leden van onder andere Quatuor Danel, Quatuor Ébène, Ysaÿe Quartet en Quartetto di Cremona. In 2021 ontving het kwartet het Strijkkwartet Stipendium van het Kersjes Fonds en in 2024 ontving het kwartet de derde prijs bij het Triomphe de l’Art concours in Brussel. Het kwartet maakt tevens deel uit van de Nederlandse Strijkkwartet Academie (NSKA), waar het sinds 2022 de postacademische opleiding volgt. In 2023 is het kwartet geselecteerd om deel uit te maken van het Music Cultural Heritage Talent Platform (MERITA) en in 2024 zijn zij Quartet in Residence tijdens de Zeister Muziekdagen.
Over Elisabeth Hetherington
Sopraan Elisabeth Hetherington (Toronto, 1992) heeft zich in Nederland gevestigd als een opvallende vertolker van vroeg, eigentijds en modern repertoire in heel Europa. Elisabeth is geprezen om haar "... onverschrokken en krachtige persoonlijkheid, evenals haar vlekkeloze technologie en adembenemende presentatie" (NRC, 2020), en "... virtuoze gratie, verfijnde dynamiek en subtiele kleuren, prachtig lyrisch, ietwat fragiel timbre ..." (Place de l’ Opera Magazine, 2020). In 2024 won Hetherington de Nederlandse Muziekprijs. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding voor een klassiek musicus van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Uitvoerenden
Elisabeth Hetherington sopraan
ADAM Quartet:
Margot Kolodziej viool
Julia Kleinsmann viool
Minna Svedberg altviool
Renée Timmer cello