Zangeres Sara Weeda: “Anúna opent nieuwe wereld voor mij”
Lid zijn van het Ierse koor Anúna is voor Sara Weeda (28) uit Enschede nog steeds een regelrecht avontuur. “De ene keer treden we op in de buurt van mijn ouders, een paar maanden later staan we in China. Echt te gek,” lacht Sara. “Sinds ik met dit koor op pad ben, is er een hele nieuwe wereld voor mij opengegaan.” Vanaf 7 tot en met 23 december gaat Anúna weer op tour door Nederland. De tour eindigt op 23 december met een prachtig slotconcert in Amare. Voor Sara Weeda is dit inmiddels haar 10e kersttournee in eigen land met dit koor.
Het uit Dublin afkomstige koor Anúna geldt sinds jaar en dag als Ierlands trots op het gebied van a capella zang. Gekleed in stemmige kostuums brengen de koorleden een repertoire dat varieert van middeleeuwse kerkgezangen tot hedendaagse in popmuziek gewortelde eigen composities van Michael McGlynn, muzikaal leider van het koor. Daarbij schromen de zangers en zangeressen niet om de zaal in te lopen om vanuit alle hoeken hun stemmen over de hoofden van het publiek te laten klinken. Vaak met een brandende kaars in de hand.
Sara maakt als enige Nederlandse deel uit van Anúna en geniet met volle teugen van de optredens. “Een vriendin wees me jaren geleden op het bestaan van dit bijzondere koor,” vertelt ze. “Ik ben toen hun You Tube filmpjes gaan bekijken en vond ze ronduit briljant. Ik was binnen de kortste keren helemaal in de ban van die bijzondere zangpartijen en besteedde uren aan het beluisteren, ontleden en zingen van hun muziek. Wat mij er zo in aansprak? De muziek klinkt zo tijdloos – en daarnaast houd ik van de harmonieën die zo typerend zijn voor Michael’s composities.”
Sara wilde dolgraag meer leren over de muziek van Anúna. Toen Michael McGlynn voor een koorworkshop Papendrecht aandeed, was ze er dan ook als de kippen bij om zich op te geven. “Ik vertelde Michael hoe ik me verdiept had in zijn muziek en hij liet doorschemeren dat ik best een keer auditie mocht doen.” Op het moment dat het complete koor voor een kerkconcert naar Vlissingen kwam, was Sara er helemaal klaar voor. “Ik was net 18 en voelde me ziek van de zenuwen, maar de auditie was eigenlijk heel informeel en ontspannen,” zegt de zangeres achteraf. “Michael was voornamelijk geïnteresseerd in mijn natuurlijke stemgeluid en liet mij expres een niet-ingestudeerd kerstliedje zingen.” Na de auditie werd de zangeres uitgenodigd om in de zomer naar Ierland te komen voor een Summer School en concert in Dublin.
Sara nam die invitatie zonder aarzelen aan en het werd een onvergetelijke ervaring. “Toen ik daar in mijn cape met een brandende kaars in mijn hand tussen de andere koorleden stond, dacht ik: “wanneer doet iemand het licht aan en zegt dat dit een grap is?” Maar het was geen grap en sindsdien is Sara op pad met Anúna. “De andere leden gaven me vanaf het begin het gevoel dat ik erbij hoorde. We leren in deze groep voortdurend van elkaar, en op die manier heeft iedereen zijn of haar eigen plek in het koor.”
“Hoe ik mijn toekomst zie?” Daar hoeft Sara niet lang over na te denken. Lachend: “Mijn leven zal altijd in het teken van muziek staan. Ik heb naast Anúna ook nog mijn eigen bands SeeD en Crashing Bats waarmee ik eigen werk speel. Die beide werelden vullen elkaar mooi aan, want wat ik met Anúna leer over muziek en optreden gebruik ik bij mijn bands, en andersom ook. Verder brengt Anúna zoveel dingen op mijn pad: bijvoorbeeld ‘side projects’ met andere koorleden, of recentelijk nog het inzingen van twee nummers voor de soundtrack van de Nintendo-game Xenoblade Chronicles 3!”
tekst door Harry de Jong
Kom vast in de stemming:
Kom kijken en luisteren op vrijdag 23 december:
-
vr 23 dec ’2220:00 - 22:10