Online programmaboekje common ground[s] | The Rite of Spring
Dance, dance, otherwise we are lost
Amare ademt dans. In de vele dansstudio’s en openbare ruimtes vinden dagelijks allerlei lessen, presentaties en workshops plaats. En met ruim 65 dansvoorstellingen per jaar van (inter)nationale gezelschappen waaronder huisgezelschap Nederlands Dans Theater en het tweejaarlijkse Holland Dance Festival onderstrepen we de woorden van Pina Bausch: “Dance, dance, otherwise we are lost”.
Vanuit dit perspectief was het dan ook niet verwonderlijk dat drie jaar geleden al common ground[s] & The Rite of Spring van Pina Bausch Foundation, École des Sables en Sadler’s Wells op Amare’s verlanglijst prijkten.
Toen leek het onbereikbaar. De voorstelling was gepland voor Holland Festival 2020 en de pandemie liet de internationale tour verdampen. Germaine Acogny, ‘moeder van de moderne Afrikaanse dans’ zegt in de documentaire Dancing Pina - te zien in Filmhuis Den Haag - tegen de 50 tellende cast & crew: “In Wolof taal is er een gezegde: wanneer je hebt gezweet, loopt het zweet in de aarde en gaat dit niet verloren.”
Ook bij Amare raakte ‘het zweet’ niet verloren. Onder meer door het Fonds Internationale Dans (FIND) dat Amare en Holland Dance Festival samen hebben opgericht is deze voorstelling nu in Den Haag te zien.
The Rite of Spring is een van de bekendste choreografieën van Pina Bausch. Voor velen staat de opzwepende voorstelling in het geheugen gekerfd. De intense muziek van Stravinksy, de grootse, gelaagde choreografie en de vrouwen die het moeten ontgelden, ontneemt je de adem.
Het werk van Bausch dat zelden door andere gezelschappen wordt gedanst, is nu in handen van een uniek samengesteld gezelschap met dansers opgeleid in verschillende dansidiomen. De motivatie voor deze samenwerking is misschien nog wel het meest voelbaar in het voorafgaande duet common ground[s]. De ontmoeting tussen Germaine Acogny en Malou Airaudo is een zachtaardig duet dat hun verbondenheid, danstradities en rijke geschiedenis weerspiegelt.
Amare en Holland Dance Festival presenteren het iconische programma: The Rite of Spring in de beroemde choreografie van Pina Bausch op de meesterlijke muziek van Stravinsky en het duet common ground[s] van Germaine Acogny en Malou Airaudo, dat zij samen dansen. Deze productie is een samenwerking van Pina Bausch Foundation, École des Sables en Sadler’s Wells. Na Londen, Parijs en Canada komt deze grootse productie nu naar Nederland waar het exclusief te zien is in Amare.
Pina Bausch is een van de grootste dansvernieuwers van de vorige eeuw. Met haar Tanztheater Wuppertal maakte zij talloze choreografieën waarin emoties, meer dan een verhaal, een grote rol speelden. Ook nu weet haar pure dans te ontroeren en te betoveren. Dansers van dat Tanztheater Wuppertal hebben in École des Sables in Senegal (internationaal centrum voor traditionele en moderne Afrikaanse dansen), de essentie van de door Pina Bausch gechoreografeerde The Rite of Spring met 36 vertolkers uit 14 Afrikaanse landen herleefd en gedeeld.
Op het met aarde bedekte podium botsen mannelijke en vrouwelijke dansers en voeren ze een wilde en poëtische strijd, die culmineert in het offer van de ‘Uitverkorene’ om zo de overgang van winter naar lente te schetsen. Het resultaat is een aangrijpende choreografie op de opzwepende muziek van de Russische componist Igor Stravinsky.
Om de avond te openen is common ground[s] getuige van de ontmoeting tussen Germaine Acogny, first lady van de hedendaagse Afrikaanse dans en oprichtster van de École des Sables, en Malou Airaudo, een icoon van het eerste uur van Tanztheater Wuppertal. Het lot van twee vrouwen en twee danstradities vervlechten zich in een gevoelig en ontroerend duet, dat hun verbondenheid en rijke respectievelijke geschiedenis weerspiegelt.
Pina Bausch
Choreograaf The Rite of Spring
Pina Bausch werd geboren in 1940 in Solingen en stierf in 2009 in Wuppertal. Ze kreeg haar dansopleiding aan de Folkwang School in Essen van Kurt Jooss, waar ze uitblonk in technische danstrainingen. Kort nadat de directeur van de theaters in Wuppertal, Arno Wüstenhöfer, haar in dienst nam als choreograaf doopte zij het ensemble om tot Tanztheater Wuppertal.
Onder deze naam kreeg het gezelschap geleidelijk internationale erkenning. De combinatie van poëtische en alledaagse elementen hadden een grote invloed op de internatinoale ontwikkeling van de dans. Bekroond met enkele van de grootste prijzen van de danswereld, is Pina Bausch een van de belangrijkste choreografen van onze tijd geworden.
Igor Stravinsky
Componist Le Sacre du Printemps (The Rite of Spring)
In 1912 componeerde de Russische componist Igor Stravinsky (1882-1971) in opdracht van Les Ballets Russe, een Russisch balletgezelschap dat destijds in Parijs furore maakte, Le Sacre du Printemps. Het Franse publiek had een zwak voor alles wat exotisch was en dit gezelschap speelde daar handig op in. Stravinsky had al twee eerdere succesvolle balletten voor ze gecomponeerd. Met zijn derde compositie wilde hij terug in de tijd, terug naar de prehistorie. Naar de heidense Slavische steppevolkeren die Moeder Aarde vereerden. Het ballet beeldt een fictief ritueel uit. Om de lente in te wijden wordt een jonge maagd uitgekozen. Zij moet zich aan het einde van het ritueel dood dansen. De Parijzenaren van de belle époque trokken dat slecht. Met als gevolg boegeroep, gesmeten objecten en een vroegtijdig einde. Misschien kwam dat door het barbaarse verhaal. Maar de muziek maakte het er niet makkelijker op. Diverse toonsoorten tegelijkertijd, beukende, onregelmatige, dissonante akkoorden en zeer plotselinge overgangen. Met als gevolg boegeroep, gesmeten objecten en een vroegtijdig einde. Waarom is deze compositie dan nu zo populair? Het is een compositie die niet dateert. Ondanks dat het al een dik eeuw oud is, klinkt de muziek fris en levendig. Misschien is dat wel de reden dat nieuwe generaties musici en dansers er steeds weer inspiratie uit putten.
Germaine Acogny
Choreograaf en danser - common ground[s]
De Senegalees-Franse danseres, lerares en choreograaf Germaine Acogny staat bekend als de moeder van de hedendaagse Afrikaanse dans. Ze studeerde in Parijs en richtte in 1968 haar eerste dansstudio op in Dakar. Daar ontwikkelde ze haar eigen techniek voor moderne Afrikaanse dans, waarbij ze de invloed van dansen die ze van haar grootmoeder, een Yoruba-priesteres, had geërfd, combineerde met haar kennis van traditionele Afrikaanse en westerse dans. Tussen 1977 en 1994 werkte Acogny als artistiek directeur en leidde ze haar eigen gezelschap.
In 1995 keerde ze terug naar Senegal en richtte een internationaal opleidingscentrum voor traditionele en hedendaagse Afrikaanse dansen op, l'École des Sables. In 1998 richtte ze haar eigen dansgezelschap op, JantBi, waarmee ze vele prijzen won, zoals de London Contemporary Dance and Performance Award 1991 en tweemaal een Bessie Award in 2007 en 2014. Acogny is een gerespecteerde ambassadeur van de Afrikaanse dans en cultuur,
Malou Airaudo
Choreograaf en danser - common ground[s]
Malou Airaudo (Marseille, 1948), begon op achtjarige leeftijd met dansen bij de Opéra de Marseille. Op haar zeventiende trad ze toe tot het Ballet Russe de Monte Carlo, waar ze een soliste werd, voordat ze in 1968 toetrad tot het Ballet Théâtre Contemporain. Begin jaren zeventig verhuist ze naar New York om te werken met Paul Sanasardo en Manuel Alum. Daar ontmoet ze voor het eerst Pina Bausch en in 1973 wordt ze door Bausch uitgenodigd om zich bij haar te voegen in Wuppertal, Duitsland. Airaudo werd een van de sleutelfiguren van het ensemble, met grote rollen in verschillende producties. Ze was ook een van de oprichters van het Parijse dansgezelschap La Main. Ze werkte in Venetië, doceerde dans aan de Folkwang Universiteit voor de Kunsten in Essen-Werden en in 2012 werd ze directeur van de universitaire studie aan het Instituut voor Hedendaagse Dans. Airaudo was ook te zien in de film Talk to Me (2002, regie Pedro Almodóvar) en Pina (2022, regie Wim Wenders).
Randprogrammering
Gratis inleiding
Donderdag 12 januari, 19:45 - 20:15: Inleiding in de Swing door Annette Embrechts (taal: NL)
Vrijdag 13 januari, 19:45 - 20:15: Inleiding in de Wing door Annette Embrechts (taal: NL)
Zaterdag 14 januari, 19:45 - 20:15: Inleiding in de Swing door Lot Siebe (taal: NL)
Zondag 15 januari, 13:15 - 13:45: Inleiding in de Swing door Annette Embrechts (taal: NL)
Q&A na afloop
Donderdag 12, vrijdag 13 & zaterdag 14 januari: 22:10 - 22:25: Q&A in de zaal met Samuel Wuersten (directeur Holland Dance Festival) en artistiek betrokkenen en dansers (taal: ENG/FR).
Filmhuis Den Haag
Dancing Pina
Zondag 15 Januari, 17:00, met een introductie door Samuel Wuersten
Maandag 16 Januari, 16:45
Dinsdag 17 Januari, 16:45
Woensdag 18 Januari, 16:45
see: filmhuisdenhaag.nl
Credits
Een productie van de Pina Bausch Foundation, École des Sables en Sadler’s Wells production
common ground[s] door Germaine Acogny & Malou Airaudo
en The Rite of Spring door Pina Bausch
Een productie van de Pina Bausch Foundation, École des Sables & Sadler's Wells in coproductie met Théâtre de la Ville, Paris; Les Théâtres de la Ville Luxembourg; Holland Festival, Amsterdam; Festspielhaus, St. Pölten; Ludwigsburg Festival; Teatros del Canal de la Comunidad de Madrid; Adelaide Festival and Spoleto Festival dei 2Mondi.
Het project wordt gefinancierd door de Duitse Federale Cultuurstichting, het Ministerie van Cultuur en Wetenschap van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, het Internationale Coproductiefonds van het Goethe-Institut en wordt ondersteund door het Tanztheater Wuppertal Pina Bausch.
Daarnaast worden de voorstellingen in Den Haag ook financieel gefinancierd door het Fonds Podium van de Stad, Amare Member Club en Fonds Internationale Dans (FIND).
Voor common ground[s]
Co-choreografen en dansers: Germaine Acogny, Malou Airaudo
Compositie: Fabrice Bouillon LaForest
Kostuum ontwerp: Petra Leidner
Licht ontwerp: Zeynep Kepekli
Dramaturgie: Sophiatou Kossoko
Musici
Bassist: Adam Davis, Carlota Margarida Ramos
Cello: Ana Catarina Pimentel Rodrigues, Mariana Silva Taipa
Altviool: Wei-Chueh Chen, Alejandro Vega Sierra
Viool: Nicolas Lopez, Ana Maria Sandu, Alexandru-Adrian Semeniuc
Klavier: Fabrice Bouillon LaForest
Dirigent: Prof. Werner Dickel
Geluidstechniek: Christoph Sapp
Voor The Rite of Spring
Choreografie: Pina Bausch
Muziek: Igor Stravinsky
Origineel decor en kostuum ontwerp: Rolf Borzik
Medewerker: Hans Pop
Wereldpremière: 3 December, 1975, Opera House Wuppertal
Restaging
Artistieke leiding restaging: Jo Ann Endicott, Jorge Puerta Armenta, Clémentine Deluy
Repetitors: Ditta Miranda Jasjfi and Çağdaş Ermiş, Barbara Kaufmann, Julie Shanahan, Kenji Takagi
Dansers: Rodolphe Allui, Anique Ayiboe, Gloria Ugwarelojo Biachi, Khadija Cisse, Sonia Zandile Constable, Rokhaya Coulibaly, Inas Dasylva, Astou Diop, Serge Arthur Dodo, Franne Christie Dossou, Estelle Foli, Aoufice Junior Gouri, Luciény Kaabral, Zadi Landry Kipre, Bazoumana Kouyaté, Profit Lucky, Babacar Mané, Vasco Pedro Mirine, Stéphanie Mwamba, Florent Nikiéma, Shelly Ohene-Nyako, Brian Otieno Oloo, Harivola Rakotondrasoa, Oliva Randrianasolo (Nanie), Asanda Ruda, Tom Jules Samie, Amy Collé Seck, Pacôme Landry Seka, Gueassa Eva Sibi, Carmelita Siwa, Amadou Lamine Sow, Didja Kady Tiemanta, Aziz Zoundi
Met dank aan Sahadatou Ami Touré, Korotimi Barro, D'Aquin Evrard Élisée Bekoin, Vuyo Mahashe, Armel Gnago Sosso-Ny
Technisch team
Productieleider: Adam Carrée
Productieleider tournee: Imogen Clarke
Bedrijfsleider: Laye Kane
Assistent bedrijfsleider: Hannah Gibbs
Hoofd techniek: Ben O’Grady and Jeffrey Mitchell
Geluidstechnicus: Dan Harmer
Hoofd kostuumatelier: Anne-Marie Bigby
Productie elektriciën: Joe Pilling
Technicus: Hex Emalia
Osteopaat: Alexandra Haydon
Coupeuse: Petra Leidner
Assistent kleedsters: Mariola Kopczynski (Dakar), Silvia Franco (Wuppertal)
Producenten
Voor de Pina Bausch foundation
Oprichter en hoofd van het bestuur: Salomon Bausch
Directeur: Simone Rust
Directeur archief: Ismaël Dia
Project manager: Gertraud Johne
Communicatie: Ana Djokic
Educatie en relaties: Kathrin Peters
Voor École des Sables
Oprichters: Germaine Acogny and Helmut Vogt
Manager: Helmut Vogt
Technische productie en manager: Didier Delgado
Productie: Stan Mandef, Mame Bousso MBaye
Coördinator: Paul Sagne
Casting en adviseur: Patrick Acogny
Financiën: Phillipe Bocandé
Communicatie: Eleine de Graça-Sccientia
Voor Sadler’s Wells London
Artistiek en algemeen directeur: Alistair Spalding CBE
Uitvoerend producent: Suzanne Walker
Productieleider tournee: Bia Oliveira
Senior producent: Ghislaine Granger
Assistent producent: Sophie Delahaye
Producent tournee: Aristea Charalampidou
Marketing manager: Jordan Archer
Persrelaties: Laura Neil
Marketing en communicatie coördinator: Zoe Innes
Producing en tournee assistent: Ali Eggleton
Voor Amare
Hoofd programma en projectleiding: Geesje Prins
Producent specials: Melissa Tepper
Educatie: Mariska Simon
Manager marketing: Mieke Beljaarts
Marketing: Beleke Bagchus, Floortje Carlier
Vormgeving: Carlijn Stortelder
Technische productie: Arno Wijnberg, Hugo van Hulst
Theatertechniek: Amare
Artiesten begeleiding: Didi Parlevliet
Financiën: Martijn van de Kamp, Sadhana Boedhoe, Eline Moormann, Jolanda IJspelder
Directie assistent: Benjamin Geurts
Bespreekbureau: Stephen Mooibroek
Voor Holland Dance Festival
Algemeen en artistiek directeur: Samuel Wuersten
Hoofd financiën en marketing: Sander van Dijk
Marketing: Marijk Kuijt, Cherise Nieuwland
Productie: Linda Schrik, Sterre Kaiser
Relatiemanagement: Frans Johan Dietzel
Office & ticketing: Hester Huisman
SERVICES
Productie management (in Senegal): Gacirah Diagne, Association Kaay Fecc (Papa Abdoulaye Faye, Mamadou Coumba Diouf, Francis S. Gomis, Jean Louis Junior Gomis, Ouleymatou Niang)
Technisch productie management (in Senegal): Abdou Diouf (for Les Ateliers Abdou Diouf)
Audition Partners (in the Ivory Coast, Burkina Faso and Senegal) Ange Aoussou (for Compagnie Ange Aoussou), Salamatou Diene (for CDC – La Termitière) and Gacirah Diagne (for Association Kaay Fecc)
Film: Fontäne Film: Florian Heinzen-Ziob (Director & Editor), Enno Endlicher (Cinematographer), Armin Badde (Sound Engineer) et Igor Novic (Additional Camera Operator)
Fotografie: Maarten Vanden Abeele
Met dank aan Petra Boettcher, Keyssi Bousso, Stephan Brinkmann, Ismaël Dia, S. E. M. Abdoulaye Diop, Denise Fertig, Hannah Gibbs, Theowen Gilmour, Dr. Massamba Guèye, Dirk Hesse, Hochschule für Musik und Tanz Köln (Wuppertal), Lani Huens, Anne Teresa de Keersmaeker, Daniel King, Nassy Konan, Abdoulaye Koundoul, Folkwang Universität der Künste, Claudia Lüttringhaus, Pascal Moulard, Abdoul Mujyambere, Balla Ndiaye, Birane Niang, Nicole Pieper, Gráinne Pollak, Madeline Ritter, Chelsea Robinson, Sahite Sarr Samb, Mohamed Y. Shika, Gabriel Smeets, Felicitas Willems, Laura-Inès Wilson, Wuppertaler Bühnen
Meer Dans
Op dinsdag 21 maart brengt de Belgische topchoreograaf Jan Martens met het beroemde Opera Ballet Vlaanderen TEMPUS FUGIT / FUTUR PROCHE. Martens bouwt in FUTUR PROCHE met vijftien dansers, twee kinderen en klavecenist Goska Isphording aan een voorstelling over de nakende toekomst. Martens inspiratie komt voort uit een
verrassend, hedendaags repetoire voor het eeuwenoude klavecimbel. Omgekeerd zoekt de Zweedse choreograaf Johan Inger in TEMPUS FUGIT naar hoop en troost in tijden van rouw. Op de hoopgevende klaviermuziek van Johann Sebastian Bach raakt zijn indringende, gedanste verkenning van het rouwproces en de slijtende tijd iedereen in de ziel.
Dans uit Zuid-Afrika zie je op woensdag 29 maart in Amare. Dan treedt Moving Into Dance Mophatong op met een stuk van eigenzinnige choreografe Robyn Orlin met de titel We wear our wheels with pride and slap your streets with color ... we said 'bonjour' to satan in 1820 ...
Bij Robyn Orlin, geboren in Zuid Afrika, roept de periode van de apartheid sterke beelden op. Door haar herinneringen te delen met een jonge generatie van Zuid-Afrikaanse dansers brengt zij een strijd voor waardigheid en gelijkheid op het podium, die juist ook vandaag uitging geeft aan artistieke en creatieve zelfexpressie.
Danstip van Holland Dance Festival
Van woensdag 8 t/m zaterdag 11 februari haalt Holland Dance Festival het Cubaanse dansgezelschap Acosta Danza met Cuban Eclectico voor het eerst naar Nederland en de voorstellingen zijn exclusief in Luxor Theater Rotterdam te zien. Verwacht een mix van uitzonderlijk getalenteerde Cubaanse dansers, die zowel klassieke als moderne danstechnieken beheersen en die vermengen met flamenco, capoeira en hiphop. Het resultaat is de eigen identiteit van Carlos Acosta - oprichter van Acosta Danze en een van de beste dansers van zijn generatie - waarin de rijke Cubaanse cultuur duidelijk naar voren komt.