Dat het gezelschap zó succesvol zou zijn, hadden echter zelfs de initiatiefnemers niet kunnen voorspellen. Het ensemble, onder leiding van Ernst Meisner, is gewild op de Nederlandse en internationale balletpodia (afgelopen zomer maakten ze nog furore in Indonesië) en dansers van over de hele wereld proberen een plek in de groep te bemachtigen.
Holland Dance Festival wil dan ook stilstaan bij dit bijzondere succes, en wel door een exclusief, speciaal voor de gelegenheid samengesteld jubileumprogramma te presenteren. Met deze unieke, want eenmalige voorstelling, waarin verschillende hoogtepunten uit het Junior Company-repertoire samenkomen, geeft het festival als het ware een ‘visitekaartje’ af van hoe het gezelschap zich in de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld.
Van ballet tot hiphop
De Junior Company telt op dit moment zestien dansers, afkomstig uit tien verschillende landen. Ze volgen een trainings- en repetitieschema dat de dagelijkse routine van een volwassen balletgezelschap weerspiegelt. Voorts dansen de junioren niet alleen mee in grote avondvullende producties van Het Nationale Ballet, maar brengen ze elk seizoen ook een eigen collage-programma uit met zowel (neo)klassieke balletten als nieuwe, speciaal op en voor hen gemaakte choreografieën. Daarnaast heeft de Junior Company inmiddels drie, in samenwerking met ISH Dance Collective uitgebrachte ‘hiphop meets ballet’- hitproducties op haar naam staan: Narnia, GRIMM en het recente, juichend ontvangen Dorian.
Sterren van de toekomst
Na één of twee jaar stromen de Junior Company-dansers door naar een professioneel gezelschap; de meesten naar Het Nationale Ballet, anderen naar buitenlandse gezelschappen. Zo zijn in de afgelopen tien jaar al meer dan veertig voormalige junioren tot Het Nationale Ballet toegetreden en van hen zijn er nu al twee tot eerste solist en maar liefst acht tot tweede solist benoemd. Je kunt dan ook met recht zeggen dat een optreden van de Junior Company een uitgelezen kans is om kennis te maken met dé sterren van de toekomst.
‘The young dancers were sleek, polished and focussed (..) alive, vibrant and persuasive’ – DanceTabs
‘The Junior Company, founded in 2013, forms an important element in the life cycle of the mother company (..) The programme they brought was uplifting, thoughtful and with a hefty dose of comedy. Each item had a different voice showing the versatility of these committed young dancers’ – Critical Dance