Moving between genders was nooit zo lichtvoetig en krachtig als in deze voorstelling, een flamenco playground waar de vitale oerkracht van flamenco grenzeloos gevierd wordt. ¡VIVA! is een uitbundige schreeuw naar vrijheid van beweging, een ode aan de meerstemmigheid van het lichaam. Een openhartig verhaal over queer identiteit in de flamencowereld. Barstenvol levensvreugde en ritmes.
De pers is laaiend enthousiast over de flamenco queens
‘Een van de beste dingen die momenteel gebeuren in de flamenco en de Spaanse dans.’ - El País ‘A frank and joyful expression of gay identity.' - The New York Times ‘A flamenco revolution by dancing in Drag.’ - The New Yorker “Liñán’s gift is transcendental. He awakens rhythms, images, wildest possibilities of dance, and banishes the predictabilities of sitting in a theatre watching carefully staged flamenco” - The Financial Times, UK
Danser/choreograaf Manuel Liñán (Granada, 1980) maakt met zijn prikkelende gender-overstijgende shows internationaal furore. Naar de wens van zijn vader had hij stierenvechter moeten worden. Liñán studeerde bij legendarische dansers als Manolete en Mario Maya, maakte choreografieën voor het Spaanse Nationaal Ballet en het Nieuwe Spaanse Ballet en de gezelschappen van Rafaela Carrasco en Teresa Nieto. Hij begon zijn solocarrière in 2008 met Tauro en ontving in 2017 de prestigieuze Spaanse Nationale Dansprijs. Datzelfde jaar maakte hij zijn Nederlandse debuut tijdens de VI Flamenco Biënnale met de voorstelling Reversible, waarin hij de traditionele rolpatronen in de flamencowereld op organische wijze omdraait. In 2022 maakte hij, met regisseur Susanne Marx, de voorstelling STEFFA: een re-enactment van de voorstellingen van de Nederlandse danseres Steffa Wine. In zijn recente, wereldwijd bejubelde werk ¡VIVA! brengt hij zijn onderzoek naar gender en identiteit in flamenco een stap verder.