Programma

Amare en Holland Dance Festival presenteren:

GöteborgsOperans Danskompani

Skid by Damien Jalet & Wild Poetry by Hofesh Shechter

wo 29 t/m vr 31 mei / 19:45 / Danstheater

GöteborgsOperans Danskompani

GöteborgsOperans Danskompani, onder leiding van artistiek directeur Katrín Hall, is een van Europa’s belangrijkste hedendaagse dansgezelschappen. Elk van de 38 dansers -uit meer dan 20 landen- draagt ​​zijn eigen unieke steentje bij. Samen vormen ze een creatief en dynamisch gezelschap dat 's werelds toonaangevendste choreografen naar Göteborg lokt om nieuwe, revolutionaire werken te creëren. 

Skid

Dansers: Tsung-Hsien Chen, Zander Constant, Valentin Durand, Zachary Enquist, Emília Gísladóttir, Sabine Groenendijk, Logan Hernandez, Hiroki Ichinose, Da Young Kim, Valērija Kuzmiča, Rachel McNamee, Einar Nikkerud, Anna Ozerskaia, Duncan Schultz, Lee-Yuan Tu, Johanna Wernmo, Arika Yamada
Choreografie: Damien Jalet
Assistent choreograaf: Aimilios Arapoglou
Muziek: Christian Fennesz
Aanvullende muziek: Marihiko Hara
Dekorontwerp: Jim Hodges and Carlos Marques da Cruz
Kostuumontwerp: Jean-Paul Lespagnard
Lichtontwerp: Design Joakim Brink
Gecreëerd i.s.m. de dansers vanGöteborgsOperans Danskompani

Wereldpremière 7 november 2017, GöteborgsOperans Danskompani

Pauze 40 minuten in verband met decorwisseling

Wild Poetry

Dansers: Mei Chen, Zander Constant, Miguel Duarte, Valentin Durand, Emília Gísladóttir, Viola Esmeralda Grappiolo, Hiroki Ichinose, Da Young Kim, Janine Koertge, Ivo Mateus, Auguste Palayer, Duncan Schultz, Iris Telting, Lee-Yuan Tu, Josephine Weise, Amanda Åkesson
Choreografie, componist: Hofesh Shechter
Kostuum ontwerp: Osnat Kelner Kedem
Lichtontwerp: Tom Visser
Assistent lichtontwerp: Doef Beernink
Assistent choreografie: Kim Kohlmann
Artistiek directeur Hofesh Shechter Company: Bruno Guillore

Wereldpremière 3 November 2023, Göteborg Opera

Katrín Hall, Artistic Director, GöteborgsOperans Danskompani

Tour Team
Artistic Director:  Katrín Hall 
Tour Project Manager: Stina Berggren 
Rehearsal Director: Osnat Kelner 
Production Technical Manager: Fredrik Engler 
Lighting Manager: David Stokholm 
Lighting Supervisor: Niklas Ankarhem 
Sound Engineer: Joachim Bohäll 
Technician: Jens Bergquist 
Costume Supervisors: Helena Avander Andreasson & Jane Dotevall 
Naprapath: Jan Ondracek 
Marketing Coordinator: Oliver Ruijsenaars 

Over FIND
Met FIND (Fonds Internationale Dans) bundelen Amare, Holland Dance Festival en Nederlands Dans Theater hun krachten om spraakmakende internationale dansproducties naar Den Haag te halen en Den Haag als dé dansstad van Nederland verder te profileren.

Een bericht van Damien Jalet

Elk bestaan wordt heen en weer geslingerd tussen het verlangen om op te stijgen en de angst om te vallen. We vallen in slaap. We vallen op iemand. Weeën duwen ons uit de moederschoot de wereld in, waar we geconfronteerd worden met de harde wetten van een onzichtbare aardse kracht. In Skid is het de menselijke relatie tot de zwaartekracht, met zijn inherente dichterlijkheid van weerstand en overgave, die de dansers in beweging zet.

Skid wordt uitgevoerd op de grens tussen verticaliteit en horizontaliteit, op een platform met een helling van 34 graden. De helling zelf wordt geïnspireerd door de zwaartekracht van de aarde, uitgedrukt als 9,8 m/s2. Er zijn maar twee ingangen en uitgangen, eentje boven en eentje beneden. Daartussen tekenen de dansers vanaf dat ze opkomen en weer weggaan de fysieke lijnen van hun verhaal. Elke beweging in deze choreografie komt voort uit de grenzen en nieuwe mogelijkheden die deze helling biedt.

Skid creëert een nieuw landschap van fysieke mogelijkheden – een kettingreactie van fysieke en emotionele gebeurtenissen – en is bij tijden episch, gevaarlijk en ontroerend. Het menselijk lichaam wordt het kruispunt waar wilskracht, ineenstorting en veerkracht elkaar ontmoeten. Waar alteriteit vaak de enige troost is tegen de aanzuigende leegte...

“Vertiginous, death defying dance” -GT
“Skid is a must-see work for all who are interested in contemporary dance.” - LondonTheatre1

Skid © Mats Bäcker

Hofesh Shechter over Wild Poetry

Choreograaf Hofesh Shechter verwoordt door middel van dans wat woorden niet kunnen uitdrukken. In een wereld van complexiteit en lawaai is zijn werk een poëtische reis waarin bewegingen verhalen worden en het lichaam een eigen taal spreekt.

Waarom dans?

Ik was een verlegen kind, maar ontdekte dat ik me door middel van dans wel durfde te uiten. Ik vond het prettig om op die manier de barrière tussen mij en anderen te doorbreken en me daardoor wat vrijer te voelen. Dans is ook een kunstvorm die je met andere mensen beoefend en dat vind ik mooi. Ik groeide op in een klein gezin, dus dansen gaf me een gevoel van verbondenheid en thuiskomen binnen een grotere groep mensen. Uiteindelijk moest ik kiezen tussen dans en muziek. Van jongs af aan speel ik piano en ik vind het heerlijk, maar je speelt wel alleen. In mijn werk als choreograaf kan ik deze twee liefdes combineren. 
Voor iemand met een sterke neiging tot contemplatie, zoals ik, is dans een gezonde kunstvorm. Ik kan m’n gedachten erin loslaten en gewoon in de emoties duiken. Dans heeft een mysterieuze kracht. Het kan ons dingen laten voelen die woorden niet kunnen uitdrukken. Het gaat verder dan wat we denken en begrijpen. Ik geloof dat we deze kracht vanaf het podium kunnen overbrengen om zo de rationaliteit en gedachten even los te laten – ik hoop tenminste dat het publiek het zo ervaart.

Heeft dit gevoel van erbij horen invloed op je werk als choreograaf?

Ja, ik denk het wel. Ik geniet ervan om de dynamiek in groepen te vinden en te ontdekken hoe we op verschillende manieren kunnen samenwerken. En van de sterke drive die een groep kan creëren. De energie die de dansers en ik hier samen in de oefenruimte hebben gevonden, vind ik geweldig. Ik haal er veel vreugde uit.

Heb je al een duidelijk idee van wat je wilt bereiken wanneer je met een stuk begint te repeteren?

Ik heb een duidelijke visie, een uitgangspunt. Zie mijn werkmethode als een voetbal. Ik schop de bal waar ik hem hebben wil. Op weg daarheen stuitert die bal door de lucht, landt op iemands voet en wordt weer verder getrapt. Toen we aan de repetities van Wild Poetry begonnen, legde ik aan de dansers uit wat mijn uitgangspunt was en welke richting ik op wilde gaan. Daarnaast gaf ik aan wanneer ik hun eigen inbreng daarin wilde zien. Het is voor mij een uitdaging om controle te hebben over wat iedereen in zo’n grote groep doet, en is het dus belangrijk dat iedereen weet waar we naartoe gaan. Bovendien is het essentieel dat we dezelfde energie delen en dat iedereen toegewijd is aan het idee. De dansers hier zijn fantastisch. Ze werken hard en zijn ongelooflijk vaardig en getalenteerd.

Waarom heet het stuk ‘Wild Poetry’?

De combinatie van de woorden wild en poëzie raakte een snaar. De titel geeft het publiek, de dansers en mijzelf een idee van de wereld waarin we ons begeven. 
Voor mij roept de titel ook vragen op, zoals: Wat is poëzie? Wat is poëtisch? Dit brengt ons dichter bij vragen als: Wat is cultuur? Hoe vertellen we elkaar verhalen? Hoe communiceren we met elkaar? Vanuit deze gedachten ontstond het idee om de instinctieve manieren van kinderlijke expressie te benaderen. Kinderen hebben sterke, duidelijke gevoelens en in mijn werk probeer ik ruimte voor deze manier van jezelf uitdrukken te creëren. Ik ben nieuwsgierig naar de vragen. Ik heb geen antwoorden en ben alleen geïnteresseerd in het stellen van de vragen die we samen kunnen ervaren, om zo de verbeelding te prikkelen. 
In de dansstudio hebben we geprobeerd de grens tussen het theatrale en het abstracte te vervagen door erachter te komen welke informatie we uit bewegingen kunnen halen en op welk punt de dans overgaat in enkel emoties. Het is ook een van de redenen waarom ik zo van de titel Wild Poetry hou.

Ik heb het gevoel dat ik in een gigantische, overweldigende informatiestroom leef, die mij continu bombardeert. Mijn werk is uiteindelijk altijd op een of andere manier gebaseerd op mijn eigen ervaringen... En ik hoop dan dat mensen deze delen en zich ermee kunnen identificeren. In deze brij van informatie is de kans klein dat je je echte zelf bent. Met zoveel verwarrende definities en waarden is het onwaarschijnlijk dat je iemand volledig begrijpt. Het vermogen om iets terug duidelijk te maken en volledig begrepen te worden, zonder filters en verkeerde interpretaties, is een uitdaging. Daarom werk ik zo graag met het lichaam... het vertelt het verhaal rechtstreeks, vanuit de bron dat het leven ervaart. Misschien beantwoordt dat de eerste vraag, “Waarom dans?" Omdat menselijke integriteit altijd voortkomt uit het lichaam. Het lichaam heeft een onschuldige waarheid in zich. 

Binnenkort in Amare

  • Until we sleep

    Far from the norm / Botis Seva
    di 17 dec / 19:45
    Danstheater
    di 17 dec ’24
    19:45
    Data & tijden