Programme notes:

Carte Blanche voor Cindy Castillo 

Wed 13 Nov / 20:15 / Nieuwe Kerk

Programmatoelichting:

Het programma dat Cindy Castillo speelt is een reis tussen de moderne tijd en de barok. Het bouwt bruggen tussen de ene wereld en de andere en brengt tijdloze emoties tot klinken. Het programma bestaat uit vier paren en zal daarbinnen een breed palet aan kleuren onthullen, waardoor de luisteraar wordt uitgenodigd om zich te verliezen in de klanken van het Duyschot/Witte-orgel in de akoestiek van de Nieuwe Kerk...


1. Pièce d’orgue

Alice Hebborn Pièce d’orgue
Johann Sebastian Bach Fantasia in G, BWV 572
Wat inspireert de titel Pièce d’orgue, of ‘orgelstuk’, voor een jonge componist en wat biedt Bach onder deze unieke titel in zijn orgelwerk?

Alice Hebborn werd geboren in 1990 in Brussel. In haar instrumentale composities haalt ze haar inspiratie uit de natuur. Ze zoekt naar een flexibele en inclusieve compositiestijl, waarbij ze creatieve ruimte laat aan de artiesten. Pièce d’orgue is een klankweefsel met verschillende texturen, waarbinnen Alice Hebborn ons uitnodigt om een universum in te duiken dat zowel sterk als kwetsbaar is.

300 jaar geleden componeerde een componist van begin twintig een fantasie in drie delen. Het eerste deel is licht en monodisch, het tweede is lang, compact en intens, het laatste verdampt geleidelijk onder de vingers en voeten. We kunnen het zien als een schilderij van de drie stadia van het leven.


2. Babylon en zijn hangende tuinen

Jehan Alain Le jardin suspendu
Johann Sebastian Bach An Wasserflüssen Babylon, BWV 653b
In dit paar worden planten- en rivierwerelden samengebracht. Deze poëtische universums zijn als vitrines voor de mensheid.

Jehan Alain, organist, componist, dichter en ontwerper, omschrijft zijn compositie met de volgende zinnen: “De Hangende Tuin is het voortdurend nagestreefde en voortvluchtige ideaal van de kunstenaar, het is een ontoegankelijk en onschendbaar toevluchtsoord.” Jehan Alain, geboren in 1911 in de buurt van Parijs, was 23 jaar toen hij dit stuk componeerde, dat in de ondertitel de naam draagt van een “chaccone”-dans. Het schrift en het timbre nemen ons mee naar een zwevend universum.

In het koraal ‘An Wasserflüssen Babylon’ kijken we naar de rivier tegen de stroom in en voelen we het verdriet van een volk dat niet langer wil zingen en zijn muziekinstrumenten langs de oevers hangt. Bach vertaalt deze beelden met vijf stemmen, twee op de voeten, twee begeleidingen in de handen en tenslotte het koraal, dat het geheel overziet. De drieledige maat geeft ons het gevoel van een nobele langzame dans.


3. Vriendschappen en parallelle paden

Arvo Pärt Pari intervallo
Johann Sebastian Bach Duetto in a-moll, BWV 805
In deze twee composities volgen stemmen elkaar twee aan twee, inspireren en verlevendigen elkaar, als twee vrienden op het pad van hun leven.

Pari intervallo, gecomponeerd in 1976, is een werk in de "Tintinnabuli" compositietechniek van de Estse componist Arvo Pärt. De Latijnse titel betekent: “gelijke afstand” en zo gedragen de vier stemmen zich, twee aan twee werkend.

Het Duetto in a-klein is het derde van vier duetten in Johann Sebastian Bachs Klavierübung III (1739). Met twee stemmen, zoals de naam al doet vermoeden, werkt het volgens het principe van imitatie. De vier duetten doen denken aan de vier elementen. Het duet in A zou in deze interpretatie het element aarde zijn.


4. Dans en monument

Jean-Pierre Deleuze Postlude
Johann Sebastian Bach Passacaglia in c-klein, BWV 582
Het is in een majestueuze dansbeweging dat de laatste werken van dit programma het concert afsluiten.

Jean-Pierre Deleuze is een Belgische componist geboren in 1954. Voor het project Träume und Erwachen, dat een orgellezing biedt van twee sonates voor klavier en viool van Bach, levert Deleuze zijn droomachtige visie op het werk van Bach, door het invoegen van persoonlijke pagina's rond barokke pagina's, als een soort hedendaagse setting van een oud juweel. De Postlude introduceert zo het laatste paar dat dit concert afsluit.

De Passacaglia van Johann Sebastian Bach is een van de hoogtepunten uit zijn orgelwerk. Gebaseerd op een ternaire langzame dansbeweging, speelt het onvermoeibaar hetzelfde thema. Een halsstarrig thema verschijnt in verschillende gedaanten en wordt verworpen, voordat het een sonische hoogtepunt bereikt.

Programma: 

Alice Hebborn Pièce d’orgue
Johann Sebastian Bach Fantasia in G, BWV 572
Jehan Alain Le jardin suspendu
Johann Sebastian Bach An Wasserflüssen Babylon, BWV 653
Arvo Pärt Pari intervallo
Johann Sebastian Bach Duetto in a-moll, BWV 805
Jean-Pierre Deleuze Postlude
Johann Sebastian Bach Passacaglia in c-moll, BWV 582

More at Amare

Pärt & Bach

Cappella Amsterdam

Wed 12 Mar ’25 / 20:15

Nederlands Kamerkoor & B'Rock

Christmas Oratorio 

Wed 18 Dec ’24 / 19:30 - 22:30

Mendelssohn­&Zn.

Leo van Doeselaar

Orgel Anders
Wed 4 Dec ’24 / 20:15 - 21:30