Inspiratiesessie Third Places – programmeren in de publieke ruimte

Cultuurhuis Amare organiseert een inspiratiesessie voor vakgenoten
over de kracht én noodzaak van Third Places

21 januari 2025
13:00 - 17:00
Amare Den Haag

Amare is het internationale podium voor muziek en dans. Een iconisch cultuurgebouw in Den Haag met een unieke combinatie aan inwoners en activiteiten. Het vormt de thuisbasis van Stichting Amare, Residentie Orkest, Nederlands Dans Theater en Koninklijk Conservatorium. 

We beschouwen Amare als een Third Place: een plek buiten je werk- en thuisomgeving waar je anderen kan ontmoeten, deel kan nemen aan laagdrempelige activiteiten en niet verplicht bent iets te consumeren. De publieke ruimtes van Amare worden dagelijks gevuld met een gratis, openbaar toegankelijk en interactief programma, genaamd Open Amare. Alle afzonderlijke onderdelen zorgen voor een unieke sfeer, bijzondere samenwerkingen en kruisbestuivingen. Inmiddels vervult Amare een belangrijke rol voor de stad Den Haag.

Tijdens deze inspiratiemiddag vertelt keynote spreker Aat Vos (creatieve gids en architect) over Third Places en de transformatie van publieke ruimtes, en geven we je in verschillende break-out sessies een kijkje in de keuken van Amare: van programmalijnen en gesprekken met co-creators, inzichten op het gebied van marketing & communicatie, tot strategie en financiering. En natuurlijk is er veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen. De middag wordt gehost door presentator Andrea van Pol

Programma

12:30 – 13:00 inloop
13:00 – 14:00 Keynote Aat Vos
14:00 – 14:45 Break-out sessie 1 (45 min.)
15:00 – 15:45 Break-out sessie 2 (45 min.)
16:00 rondleiding in het gebouw van Amare 
17:00 afsluiting met Q&A - met Aat Vos 
17:15 borrel

Voor wie: programmeurs, directies, marketeers en creative producers in de culturele sector

Kosten: € 39 inclusief borrel

Aantal plaatsen: 100

➤ Reserveer je ticket

Keynote spreker: Aat Vos

Hoe kunnen plaatsen waar je naartoe gaat die niet je werk of je thuis zijn, zoals bibliotheken, idea hubs, cultuurhuizen, parken, start-up cafés en andere onmisbare publieke ruimten, de zogenaamde ‘third places’, een waardevolle bijdrage leveren aan een vitale samenleving, nu en in de toekomst?

Break-out sessies

Programma & Co-creatie
door Gerko Telman (creative director Open Amare) en Jamal Bhoedjang (creative producer Open Amare)
In deze sessie vertellen we over de programmalijnen in Open Amare: dans, muziek, beeldende kunst, familie, cultuur & welzijn en vieren & herdenken. Samen met enkele van onze partners leggen we uit op welke verschillende manieren Open Amare samenwerking zoekt met de stad. 

Free Space, gastvrijheid & veiligheid
door Geesje Prins (hoofd Programma Amare)
Dagelijks wordt er spontaan gedanst in Amare: van Chinese dans tot tango, van k-pop tot hiphop. Er wordt huiswerkbegeleiding gegeven en de piano wordt veelvuldig bespeeld. In deze subsessie leer je wat er nodig is in communicatie, interieur en gastvrijheid om te zorgen dat mensen zich welkom en veilig voelen in een Third Place. Hoe zetten wij mensen ertoe dat zij Amare gebruiken voor hun creativiteit? En hoe zien we erop toe dat wanneer er andere grote culturele of zakelijke events in Amare zijn, iedereen nog steeds terecht kan in de Third Place?

Strategie en financiering
door Leontien Wiering (directeur bestuurder Amare) en Jeroen Laven (domeinmanager Cultuur Gemeente Den Haag)
Een schouwburg of concertgebouw openen voor de inwoners uit de stad met geplande én spontane initiatieven betekent een enorme meerwaarde voor de functie van het gebouw. Het brengt meer en andere mensen binnen, het zorgt voor dynamiek buiten de momenten dat er voorstellingen of concerten zijn. Het leidt tot veel intensiever gebruik van het gebouw en de faciliteiten die voorhanden zijn door de inwoners van de stad. Iedere gemeente zou dit moeten omarmen. Maar het kan niet zonder extra financiering. Wat is een goed financieringsmodel en hoe kun je (politieke) stakeholders overtuigen van het belang ervan? 

Open Amare & Marketing Communicatie
door Mieke Beljaarts (hoofd Marketing Communicatie Amare)
In deze sessie gaan we dieper in op de marketingkracht van Open Amare.
Hoe zet je het programma van Open Amare, met events voor tientallen verschillende publieksgroepen, in de markt? Is het eigenlijk wel nodig om het te vermarkten? En hoe zet je de kracht van honderden community driven events in voor je merkstrategie en positionering?

Meer over Open Amare